dinsdag 13 april 2021

Patchwork balletjes


In 1993 kreeg ik van een dierbare vriendin ‘n heel origineel cadeautje; een bal en PATROON om van kleine restjes stof een baby/kleuter balletje te maken.

Sinds die tijd heb ik heel wat balletjes gemaakt voor baby’s van vriendinnen, nichtjes en neefjes en tegenwoordig ook voor grootouders voor hun kleinkind.

Van de week was er weer een aanleiding om een balletje te maken.
Aangezien ik nu een quilt maak voor een neefje, heb ik weer zoveel lapjes om mij heen, dat ik dacht, we hebben nu allemaal tijd over dus laat ik het patroontje eens delen.
Ik heb een paar fotootjes gemaakt om het nog duidelijker over te brengen…succes.

Het heeft ook in Eline’s boek 'Creatief Babyboek' gestaan en binnenkort zal Tamara van de Samplers het waarschijnlijk ook in haar blog verwerken.
Het basispatroon is een vijfhoek, de grootte van de bal hangt af van de maat van het vijfhoekje.

12 malletjes
12 lapjes stof die rondom het malletje minimaal een ½ cm extra stof hebben.
Rijg de lapjes om de kartonnetjes, verdeel de 5 om 1 centraal kartonnetje.
Aan elkaar zetten met de boerenhemdensteek     |\|\|\|\|\|\|\|\|\|\|\

Als alle 5 de kartonnetjes om de middelste zijn bevestigd, haal dan het midden kartonnetje eruit. Bevestig de overige 5. Zet de 2 helften aan elkaar. Kartonnetje eruit, zodra het aan alle kanten vastzit. Drie naadjes openlaten, alle kartonnetjes verwijderen, vullen met polyester schone vulling, en sluiten. Een Balletje voor een baby’tje niet zo stevig vullen.

Men heeft slechts heel kleine lapjes nodig en het leuke is dat je speciale lapjes in het balletje kunt verwerken die bijvoorbeeld in de babykamer zijn gebruikt of van kleertjes van de baby of kleuter, of van de blouse van Mamma of Oma.

Geen opmerkingen: